Vägen till LA

Svar på tal - hur har jag råd med allt?

Publicerad 2013-02-22 10:28:00 i Allmänt, Tankar,

Hela tiden får jag kommentarer inte bara på bloggen utan på facebook, insagram osv om hur jag egentligen har råd med allt jag köper och allt jag gör. Många kallar mig bortskämd. Skulle jag vara bortskämd? Om de hade vetat de minsta om mig skulle de vetat att jag betalar allt själv! Det har jag också gjort sedan jag var 15 så bortskämd? Nej det är jag verkligen inte! Jag är också så grymt trött på folk som tror att pengarna bara kommer från bloggen, blir kallad jävla bloggare då folk tror att bloggen är källan till all inkomst jag har. Så är det faktiskt inte! 
 
Visst, bloggen kan driva in några tusen ibland men ofta väljer jag att spara undan de pengarna. Jag har sedan jag fyllde 18, snart ett år sen gjort av med över 150 000 kronor, något jag ibland undrar vad jag egentligen spenderade de där pengarna på. Visserligen gick hälften till bilen och en hel del tusenlappar till thailandsresan. Men sen är de ju dedär andra 60 000, vad spenderade jag egentligen dem då? 
Vart får en 18 åring dessa pengar från?
Jo ni förstår, när jag var 13 så dog min pappa och eftersom jag är det enda barnet ärvde jag rubbet. Huset, pengarna, allt. Men eftersom jag var minderårig fick min mamma ta hand om allt. Hon bestämde att investera mina pengar i aktier. Jag var inte så himla intresserad utav detta då när jag var 13, men när jag var 15 och skulle flytta hemifrån ville jag ha mer koll på mina pengar och fick vara med i leken. År 2011, alltså två år sedan när jag var 16 gick jag i en vinst på 40 000 bara på mina aktier. 
 
Eftersom att min pappa dog när jag var så ung var jag också befogad till barnpension. en efterlevnadssumma varje månad som ligger på ett par tusen. Denna summan har jag fått nu i 5 år varje månad. Det är otroligt mycket pengar som tyvärr går åt, jag hade gärnat sparat dem nu när jag inser hur stora summor det kan bli.
 
Förra året så dog min farmor, då både min farfar är död sedan många år tillbaka och även min pappa var jag närmsta släkting då min pappa är enda barnet. Jag var då 17 och mamma fick sköta det mesta tills jag fyllde 18. Men sedan när jag fyllde 18 så var allt på mig. Visst jag ärvde allt, men jag ärvde även skulder som hon hade. Jag fick besöka advokater, skriva kontrakt och fullmakter åt mamma. Det var en sjukt jobbig sak att göra, som att förlora ens farmor inte var jobbigt nog? Vi sålde hennes hus och betalade alla skulder. Kvar fanns ca en kvarts miljon. Dessa pengar har jag nu investerat i aktier för att få pengarna att växa. Dessa pengar ska sedan gå till min utbildning så att jag slipper ta lån.
 
Så, hade ni något annat på hjärtat eller ser jag fortfarande bortskämd ut i era ögon?
Det finns så himla mycket bakom folks privatliv som ni inte vet, så gör inte en första bedömning bara sådär utav folk. Det är sjukt irriterande och väldigt oartigt att tro före man vet.

Kommentarer

Postat av: Linnéa

Publicerad 2013-02-22 10:44:30

Oj.. vad hemskt allting! Jag förlorade min bror när jag var 10. Det sög det med. Hoppas folk fattar av att läsa det här inlägget och låter dig "va ifred" liksom. Kram.

Postat av: Mohammedi's | Art, model & designer

Publicerad 2013-02-22 10:50:21

Bra skrivit :D hehe jag har bara tjänat 400kr via videofy :P

Postat av: Nadia

Publicerad 2013-02-22 10:54:01

Sv: Tack så mycket! :)

Helt sjukt att du ska behöva bevisa att du inte är "bortskämd".. Saker som inte andra har med att göra ska de inte heller bry sig om.
Men sjukt bra svar på tal! :) Kram

Postat av: Martina

Publicerad 2013-02-22 11:25:49

Blir så trött när folk inte tänker längre än näsan räcker. Kan inte alla bara acceptera att man har pengar utan att man ska behöva göra ett sånt här inlägg? Alla måste veta anledningar till allt och det kan störa mig så otroligt mycket! Alla behöver inte veta allt.

Ha en fin dag!

Postat av: Linn Hahne

Publicerad 2013-02-22 11:36:11

Usch va hemskt, beklagar verkligen!
Folk är oftast snabba med att ha förutfattade meningar utan att egentligen veta ett skit om vad som ligger bakom. Jätte bra skrivet verkligen!

Postat av: Hannah Danielsson

Publicerad 2013-02-22 12:10:14

svar: tack! xx

Postat av: Louise

Publicerad 2013-02-22 12:16:03

sv; Visst! Saknar sommaren så det gör ont nästan haha!
En kommentar till ditt inlägg, tycker du är stark och du gör såklart precis vad du vill med dina pengar! Folk borde sköta sina liv istället för att lägga sig i ditt! Kram!

Postat av: Anna T - Nörd och Filmskapare

Publicerad 2013-02-22 12:19:07

Jobbigt :( <3 många avundsjuka människor som inte tänker längre, de flesta av dem är säkert för unga också för att veta hur man hanterar pengar!

Det är sjukt bra att du sparar pengar till utbildning, så du slipper jobbiga csn skulder som jag och typ hela sverige har, dem tar ju ett tag att betala.

Kram på dig <3

Postat av: Emilia

Publicerad 2013-02-22 12:41:59

Svar: hoppas att du blir frisk snart då! :) med mig är det riktigt bra.

Postat av: Carro - en emo/scene bloggerska

Publicerad 2013-02-22 12:49:32

Enormt starkt av dig att skriva detta inlägg, tycker inte alls du är bortskämd och tänkte inte det om dig innan, brydde mig inte så mycket, men väldigt starkt av dig att berätta alltihop :) Kramisar Carro

Postat av: sandrafagerberg - Dont worry, be happy

Publicerad 2013-02-22 12:51:27

Fick en tår i ögat när jag läste :( stackars dig att förlora pappa & farmor.


Postat av: Åsa♥

Publicerad 2013-02-22 13:01:11

Oj vilken resa du haft i livet.. :/
Sv: Okej, va kul :)

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-02-22 13:14:03

sv: Håller med dig =) Ja, visst är det.

Postat av: marina

Publicerad 2013-02-22 13:17:56

sv. tack. :)

Postat av: Elin Jonsson

Publicerad 2013-02-22 13:18:03

Sv; Verkligen! :D

Postat av: Glamby♥

Publicerad 2013-02-22 13:23:49

De skoene <3

Postat av: Emelie

Publicerad 2013-02-22 13:24:58

Så otroligt bra skrivet!

Postat av: Emelie

Publicerad 2013-02-22 13:45:37

Sv; allt bra? :)

Postat av: Tyra

Publicerad 2013-02-22 14:00:30

Sv; Tack!

Alltså det du skriver är så rätt! Man kan inte kalla någon för något utan att veta något om person/dens bakgrund.

Postat av: Mikaela

Publicerad 2013-02-22 14:01:59

Vilken fin blogg! Vill du göra mig en tjänst? gå in på min blogg och rösta på min outfit, vore väldigt snällt! :-)

Postat av: Linnea & Isabell

Publicerad 2013-02-22 15:41:12

Hej! Det skulle vara jättesnällt om du kunde rösta på mig så att min dröm blir sann. Jag vill så gärna träffa Justin Bieber! Självklart kommer du få en länk på min blogg när du har gjort det. Det skulle betyda så mycket och jag skulle vara så tacksam mot dig.
Så snälla, rösta på mig genom att gå in på länken nedan, bläddra ner på sidan och rösta på mig.

http://apps.facebook.com/ibeliebeinlove/participations/367968

Det skulle betyda jättemycket! <3

Postat av: Garnstump (Madeleine)

Publicerad 2013-02-22 15:47:11

Stå på dig! Många i detta avlånga land är avundsjuka på människor som har mer pengar än dom. Internet är ett lätt sätt att vräka ur sig elaka kommentarer på utan att tänka på konsekvenserna först.

Postat av: MMEELI.SE / frisörelev

Publicerad 2013-02-22 17:32:05

De är precis lika jobbigt att höra att man är bortskämd som att det är jobbigt att man är en fattig snorunge.. Något folk aldrig förstår! Men det är ju såklart lilla lagom sverige där ingen får sticka ut!!! -.- U GO GIRL :)

Postat av: JoHaNNa - Alltid Nya Tävlingar På Måndagar

Publicerad 2013-02-22 18:55:14

riktigt bra inlägg, speciellt så som du la upp det! :) jag förstår verkligen INTE varför andra folk ska lägga i sej i ens ekonomi ? folk som frågar mej med vad jag tjänar osv. är verkligen inte deras problem.

Postat av: ZOOFIE

Publicerad 2013-02-22 22:54:00

Det är så jävla fel att kalla någon bortskämd och klanka ner på någon för att de bloggar. Speciellt då de inte vet NÅGONTING.

Jag kan inte säga att jag inte skulle tacka nej till att ha mycket pengar, men jag avundas inte dig som förlorat både pappa och farmor och fått dina pengar just därför. Jag är säker på att du hellre hade varit och haft kvar dina kära.

Tycker det var bra skrivet iallafall, nu kanske du får vara ifred :) Tycker du är fantastisk som kan spara och investera osv, det kan du behöva i framtiden :)

Postat av: ★ ADARAS.se - Where blog meets magazine! ★

Publicerad 2013-02-23 04:10:02

Att folk ens kan säga så! GALET! Blir tårögd när jag läser allt <3 Massa kramar fina du!

Postat av: Filippa

Publicerad 2013-02-23 21:09:50

Hej! Jag beklagar sorgen. Vill bara säga att man inte kan ärva skulder. Dock måste skulderna betalas av med dödsboet, om inte dödsboet räcker så avskrivs resten av skulderna.
Kan du inte skriva lite om vad du ska gå för utbildning, blev nyfiken! Sitter nämligen själv och letar roliga/bra utbildningar.
Kram

Svar: nej men jag fick betala av skulderna som fanns i alla fall så du förstår ju vad jag menar :)
Sofia Nilsson

Postat av: fardus

Publicerad 2013-02-24 16:58:01

Jag beklagar sorgen. Åh, tycker att mänskilgheten borde sluta dömma så mycket! De vet väl inte vem du är!

Sv: Jag har haft en toppenhelg, tack. Ska avsluta den senare med en bra film och pizza. haha. Själv? :)

Postat av: Nathalie B

Publicerad 2013-02-25 23:57:41

Håller med om det du säger, folk borde inte lägga sig i och tro så mycket utan att veta vad som är sant. Jag får ofta frågan om hur jag har råd med alla mina kläder med, men det är väl egentligen "none of their business" om man ska säga så. Och det är aldrig kul när någon i ens närhet (eller någon överhuvudtaget) går bort, ledsen att höra det.. :(

Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Publicerad 2013-03-06 22:50:39

Jag beklagar verkligen. Jag vill också tillägga att när jag frågade var det inte för att döma, utan för att jag trodde att jag var avundsjuk. Jag vet inte vad jag tänkte, att du vunnit på lotto eller något. Jag ber verkligen om ursäkt och beklagar dina sorger. Jag menade heller inte att lägga mig i eller vara missunnsam eller döma... jag var helt enkelt avundsjuk, då.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela