Vägen till LA

Size Hero

Publicerad 2012-05-31 11:25:00 i Tankar,

Nu tänkte jag skriva om något viktigt, nämligen mediernas skönhetsidel och vad de gör för påverkan på speciellt unga tjejer. Jag är inte size zero, och kommer aldrig att bli det heller, jag har uppenbarligen inte tillräckligt med ork för att bry mig om vad andra tycker! Visst har jag dagar, då jag är så missnöjd med mig själv som man kan bli, men den där känslan av att vara nöjd med sig själv kommer kvickt tillbaka igen!

Hur ofta brukar du kolla igenom tidningar, se på reklamer eller bara önska att du hade den där kroppen som den snygga bloggaren har. Ja, vi bloggare påverkar också många unga, framförallt tjejer otroligt mycket även om vi inte tänker på det. För oftast är de ju de snygga, smala som får många besökare, som får mycket uppmärksamhet just för att de bli snygga på bild. Kolla på Kissie bara, superskinny med jättestora bröst, är det så vi ska se ut idag? Sedan finns de ju de personer som bara är allmänt snygga, vackra, ja you name it. Fanny Lyckman är för mig en stor inspirationskälla.

Något jag måste hylla är Nya Vecko Revyn, många av er vet säkert redan detta, många inte. Men Vecko Revyn har tänkt om till skillnad från andra redaktörer och har börjat göra modellerna i tidningen fetare. Alltså istället för att retuschera dem smalare, har de retuscherat dem tjockare! Om bara alla andra kunde följa det, göra samma sak, så skulle modebranchen kanske se helt annorlunda ut. Men tyvärr så är modellerna bara ett verktyg för designerna, plagget ska se så bra ut som möjligt när de visas upp och detta görs tydligen bäst på en supersmal modell.

Många utav er kommer se det här på olika sätt, jag säger inte att det är finare att vara större, eller mindre.
Jag har vänner som har haft problem på båda hållen, både med att gå upp och ner i vikt.
Jag säger inte att det ena är finare än det andra, men i modevärlden så har "skinny" alltid varit idealet och fått så många unga tjejer att svälta sig själva. Detta är ett stort steg att motverka vad man anser vara rätt i modevärlden.
VR retucherar INTE sina egna modeller utan bara bilder från te.x. catwalks och modevisningar!


Kommentarer

Postat av: THEEAS | Thea Martinsson

Publicerad 2012-05-31 11:35:01

Sv: Är just nu i skolan och segar, haha... själv? :)

Postat av: M I N I I Z Z A

Publicerad 2012-05-31 11:40:29

jo själv då:D?

Postat av: Linda

Publicerad 2012-05-31 11:46:30

tycker det e as bra att dom gör sånt!

Postat av: Jen

Publicerad 2012-05-31 11:52:48

Sv: Hej tack så mycket, min kväll var bra och jag får nu önska dig en trevlig dag ist :)

Postat av: Linda

Publicerad 2012-05-31 11:59:31

Tycker det är fantastiskt att man vill arbeta mot det normativa skönhetsidealet, men är inte helt säker på varför man väljer smala modeller som man retuscherar mer kurviga - varför inte bara ta en plus-size modell?



Dessutom så vet jag inte om jag skulle kalla dem feta eller varför vi ens borde kalla någon för fet. Det är bara en onödig gruppering.

Postat av: Edith

Publicerad 2012-05-31 12:05:48

Jag tycker att det är väldigt löjligt och fel. Man borde inte retuchera några bilder och både VRs Size hero och Blondinbellas size me tycker jag är fruktansvärt. De gör ju precis samma sak som de som förespråkar smala tjejer, fast tvärt om. I Size hero och Size me får smala tjejer inte vara med. I Victorias Secret får inte tjocka tjejer vara med. Kan inte någon göra något där ALLA får vara med - enda kravet är att man ska bli bra på bild och ha bra utstrålning?



Size me är bullshit. Det är inte bättre att vara tjock än att vara smal. Och att säga att Blondinbella är så sund medan Kissie är så sjuklig - det är fel. De som håller på så lägger upp en bild på dagens Blondinbella bredvid en bild på förra årets Kissie. Kissie har förändrats enormt på bara ett år och har idag en sund (ja, smal) kropp och tränar regelbundet och äter varierat. Blondinbella stressar, slarvar med träningen och äter godis.



Varför ska det vara finare att ha "trivselkilon" än att vara naturligt smal? Förstår du inte hur många tjejer som mår dåligt över Size Hero och Size me? Det finns hur mycket tjejer som helst som inte KAN få extra kilon fast de äter som hästar. Tror du då att de tycker det är kul att gå in på Facebook och se en bild på en smal tjej med ett stort kryss över och så står det "det här är äckligt". och så är det en till bild på en mullig tjej och så står det "det här är fint". Katastrof! Det är som att motarbeta våld med våld. Värdelöst.

Postat av: Malin

Publicerad 2012-05-31 12:14:24

sv: nja, jag kommer inte på några så hära.. När någon frågor så kommer jag inte på några men när jag har sett filmer så tänker jag ba åh den här var bra den måste folk se.



Jag gillar tjejfilmer så prova att sök på det eller något :) och kolla om du ser något som ser intressant ut

Postat av: Tjugofemte December ♡

Publicerad 2012-05-31 12:16:31

Sv; kloka ord/klokt inlägg!

Ahaaa så det nya blogg.se är bara tjorv? Hm. Återstår att testa då.....

Kram

Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Publicerad 2012-05-31 12:17:07

sv: På ett sätt är det självklart bra, men det är synd att man ska behöva retuschera överhuvudtaget. Modellerna borde vara i blandade storlekar redan från början, med allt ifrån smala, mulliga, tjocka, korta och långa människor. Men det dröjer nog lääänge innan det blir så. Detta är ju ett bra steg på vägen iaf :)

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-05-31 12:19:03

Okej :/

Det är bara toppen med mig :)

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-05-31 12:22:07

Man ska inte retuschera modellerna alls! Hyn och så går jättebra, men ABSOLUT INTE själv kroppen så folk blir smalare! Det är bara ett dumt sätt att få unga fina tjejer att börja banta och säga att dom inte duger :(

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-05-31 12:23:44

sv: Jag tycker att dom inte ska redigera det åt något håll, alltså att dom varken ska göra modellerna tjockare eller smalare, bara ha dom som dom är. Självklart kan dom redigera bort finnar mm, men dom behöver inte mixtra med hur kroppen ser ut. Om dom redigerar modellerna tjockare, varför inte anlita en modell som inte är pinnsmal?

Postat av: Sissi

Publicerad 2012-05-31 12:27:49

sv: jag tycker att det är fruktansvärt fel - det är inte rätt någonstans att retuschera modellerna varken smalare eller större. Det enda signalerna som detta skickar ut är att vi smala inte duger som vi är eller är vackra nog. Jag kan för mitt liv inte förstå hur folk kan tycka det här är någonting positivt - jag undrar när tidningen som på riktigt accepterar alla kroppstyper kommer, och nej - det här är verkligen inte alls rätt steg att "motverka" dagens kroppsidesl! Nej gud så arg jag blir, ska aldrig mer köpa veckorevyn, de har gjort bort sig totalt!

Postat av: ELIN CECILIA

Publicerad 2012-05-31 12:28:59

visste inte att de gjorde dom större men om det nu är så så tycker jag att det är lika illa som att göra dom smalare, kan dom inte bara ta modellerna för hur dom ser ut?



ta en smal, en tjock, en mellan, alla är normala i sig, tycker det är lika sjukt med size hero som size zero, size me som bb börjat köra med känns mer normalt, utifrån det jag sett i alla fall, sedan vet inte jag vad dom gör med bilderna, med det lät som ett mer sunt ideal, size me

Postat av: Elise

Publicerad 2012-05-31 12:29:31

Sv: Okej :/ Inte mycket, lyssnar på musik och ska blogga lite :) Dudå?

Postat av: Fo

Publicerad 2012-05-31 12:30:14

SV: Samma här. Men jag börjar bli frisk. :)

Postat av: Malin

Publicerad 2012-05-31 12:32:03

sv: ja, fast jag fattar inte varför man ska redigera dom större, är det inte bättre att ta modellar som är lite större helt enkelt. För tror man ändå inte blir så glad när man hör att dom redigerar till större och att dom inte är så egentligen.

Postat av: bbaraaelin

Publicerad 2012-05-31 12:34:15

Jag tycker egentligen man inte ska retuschera några bilder överhuvudtaget. Men veckorevyn har ett syfte bakom sin retuschering och i det syftet kan det vara bra att ändra lite på bilden, bara de inte kommer göra de på sina egna bilder i framtiden!

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-05-31 12:35:31

vilket bra inlägg!

Postat av: Hanna Håkansson [ Only Photo's ]

Publicerad 2012-05-31 12:36:14

TAck :)

Postat av: Klara:)

Publicerad 2012-05-31 12:36:29

Jättefin blogg'

Hur har du fått så du har .com istället för t.ex. Blogg.se / devote m.m kram

Postat av: Malin

Publicerad 2012-05-31 12:37:55

sv: aah, okej :)

Postat av: kaffehörnan

Publicerad 2012-05-31 12:38:39

Tycker du mitt upplägg av Lattelänk är bra ?

Tacksam för svar, om jag är rätt på de

Postat av: Carro

Publicerad 2012-05-31 12:39:13

Sv: känns väl helt okay:)

Postat av: Klara

Publicerad 2012-05-31 12:41:35

Sv: jaga okej :) vart eller så? dyrt?:)

Postat av: ELINRIGGMYR

Publicerad 2012-05-31 12:42:04

sv, jag tycker det är fel visst är det bra att dem riktar sig även mot dem mer mulliga personerna men jag tycker att dem ska vara som dom ser ut och inte retuschera så mycket! :)

Postat av: Lotta, klädtokig småbarnsmamma

Publicerad 2012-05-31 12:46:35

Tycker att skinny idealet är skrämmande! Inget extremt åt något håll är hälsosamt, och det är det viktigaste! Tycker däremot inte om retushering åt något håll. Vi ser ut som vi gör och är vackra! ( ja vet dubbelmoral eftersom jag använder smink och färgar håret mm) =)



Jätteintressant fråga! Helga dig!

Postat av: Elin Eriksson

Publicerad 2012-05-31 12:48:06

Sv: Visste inget om de :)

Postat av: Rebecca Persson

Publicerad 2012-05-31 12:54:31

sv. Åh tycker det är bra att man visar att mullighet också är ett supersnyggt ideal!

att göra modellerna större spelar ingen roll i sig bara det att det är bra att man tar in modeller som är större, ASBRA!

Postat av: Tess

Publicerad 2012-05-31 12:59:22

Åh, tack detsamma! :) Vad ska du göra idag?

Postat av: Sockerlollo

Publicerad 2012-05-31 13:15:14

Tycker det är lika fel som att redigera modeller smalare!! alla är olika, och det är det som ska styrkas och accepteras inte vem som har vilken kropp, fet eller smal ideal ideal!

Postat av: juliaa

Publicerad 2012-05-31 13:17:27

jo de är bra :) sj?

Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

Publicerad 2012-05-31 13:22:42

Bra inlägg :D

Postat av: jennifer

Publicerad 2012-05-31 13:29:50

Om jag nu inte har helt fel så kollar du på gossip girl. Kollar du på serien på tv då, eller laddar du ner? Vet du möjligtvis då vart man kan ladda ner säsong 5 med svensk text? Tacksam för svar. :D

Postat av: Fredrika

Publicerad 2012-05-31 13:41:22

Tycker inte man ska hålla på med så myckt redigering alls. Varför inte låta tjejerna och killarna behålla sin normala kropssform och utseende? Vad är det som är så fel med det?

Vissa är smala, vissa är tjocka, vissa är ljusa, andra mörka, spelar roll?

Sluta med redigering bara. Det är så mycket bättre naturligt!

Postat av: Sissi

Publicerad 2012-05-31 14:26:56

sv: men varför är inte en smal kropp värd att hyllas? Vi är faktiskt väldigt många i världen som är naturligt smala och man mår knappast bättre av att varje dag få höra att våra kroppar inte duger. Det rätta steget vore att visa upp alla typer av kroppar, inklusive extremt smala kroppar för det finns som sagt folk som är fullt friska som ser ut så. Varför retushera om kroppsformen alls?

Postat av: Helena

Publicerad 2012-05-31 15:04:12

Jag tycker det är så sjukt dumt! Alla ser OLIKA ut, om alla är vackra på sitt sätt oavsett form, varför då retuschera någon tjockare? Det är fruktansvärt att tjejer svälter sig själva. Men det finns naturligt smala tjejer också, hur bra är det om dom tjejerna börjar hets-äta för att få kurvor dom aldrig kan få?

Postat av: Ida Lindborg

Publicerad 2012-05-31 16:44:57

Sv: dear john :D

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-05-31 16:50:08

sv: tycker inte det i sig är fel om man retuscherar nån smalare eller tjockare, finns ingen regel som säger att alla bilder måste vara i orginalform :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-05-31 16:53:32

tänker dock även tillägga att även om jag inte bryr mig så hårt tycker jag att det ser lite oproportionerligt ut när modeller redigeras tjockare i kroppen men ansiktet ser fortfarande ut att tillhöra en smal person..

Postat av: Linnea - FOTOBLOGG

Publicerad 2012-05-31 17:31:24

Vet du hur man får knappen "tidigare inlägg" på sin blogg ? :D

Postat av: Emilia

Publicerad 2012-05-31 18:24:45

Sv: Jag vet faktiskt inte riktigt...

På ett sätt är det kanske bra, eftersom så många andra retuscherar så att modellerna ser smalare ut, och det finns så många som svälter sig för att de också vill vara smala. Men egentligen vore det väl bättre om man inte retuscherade modellerna smalare/tjockare alls. Det ska ju liksom inte spela någon roll om man är tjock eller smal, bara man mår bra och sådär.

Postat av: frida

Publicerad 2012-05-31 18:50:03

Jag har slutat orka bry mig, fast nej så kan jag inte säga heller. Jag tycker om att sminka mig, ta på mig kläder jag känner mig bekväm i osv, men jag har slutat att jämföra mig med tex de snyggaste tjejerna i klassen. De har andra gener och förutsättningar, jag har andra gener och förutsättningar. Dessutom finns det sååååå mycket annat som är såååå mycket viktigare! Tycker jag iaf ;)

Postat av: Sara Babai

Publicerad 2012-05-31 18:58:40

sv: ingen aning. är inte så insatt.

Postat av: Irmagard

Publicerad 2012-05-31 20:51:56

Vilket klokt inlägg. Varför ska vi lägga så mycket tid på utseende egentligen när det finns så mycket roligare saker att ägna sig åt.



Om du har tid över kan du tävla om ett iphoneskal på: http://www.irmagard.se/blogg/2012/05/tavla-och-vinn/#comments



Lätt som en plätt!

Postat av: Johanna Öberg

Publicerad 2012-05-31 22:24:54

ja alla är fina som dom är!!:)

Postat av: Kassy - En tjej med stil

Publicerad 2012-06-01 06:54:01

Jag håller med dig!

Liksom exempel, när Kissie skulle göra sig super smal så åt hon ju barnmat, tänk hur många hon påverkade då. Helt sjukt!

Men den som gjorde raka motsatsen är ju Demi Lovato. Hon är en riktigt kämpe, hennes senaste låt handlar mycket om hennes liv. Och sen så Adele, hon är ju väldigt kraftigt men hon är det för att visa att man måste inte vara superskinny för att ha värsta stora karriären. Och det är bra!

Postat av: emma klang- hobbyfotograf i Malmö

Publicerad 2012-06-01 17:36:52

Den där bilden var verkligen skitgrym!

Postat av: Sissi

Publicerad 2012-06-01 19:09:05

intressant att du ändrar vissa meningar i inlägget efter att jag och några till inte delat samma åsikt som dig ;)

Postat av: Irini

Publicerad 2012-06-01 22:05:27

Tack så hemskt mycket för att du la ut den här bilden! Skulle jag kunna länka bilden på min blogg till det här inlägget?



Ha en trevlig helg! :)

Postat av: Dazzlinganddating

Publicerad 2012-06-03 17:57:53

Bra att de retuscherar åt andra hållet- det behövs! Jag har även lagt märke till att Kappahls modeller ser ut som lite mer normala kvinnor nu. Inte tjocka alltså, men ändå med lite underhudsfett ;)

Postat av: replica watches

Publicerad 2012-06-11 09:38:12

Now even the http://www.chanelreplicahandbags.org.uk/ chanel bag not so rich can sport one.So to keep the brand value alive and http://www.worldwatchesale.org.uk/ Swiss Replica Watches expand it, the company takes care that even the pre owned http://www.rolexreplicasale.net/ rolex replica products have the same quality as the new ones.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela